تاريخ : | | نویسنده : 24windowsvps

لیلا فریادرس  -هفته ای که گذشت ، هیئت 10 نفره خبرنگاران ایرانی برای پوشش رسانه ای نشست فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی راهی شهر جده عربستان شدند ؛ آنچه در پی می خوانید ، یادداشت های نگارنده به عنوان یکی از خبرنگاران حاضر در این ماموریت است که کوشیده ، نکات خواندنی و حاشیه های جالب آن را بازگو نماید که در نوع خود می تواند برای مخاطب ایرانی جالب باشد:

- هدف از این سفر ، پوشش رسانه ای نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی در شهر جده بود. این نشست روز یکشنبه 16 خرداد با حضور منوچهر متکی وزیر خارجه ایران برگزار شد و هیئت رسانه ای کشورمان یک روز قبل یعنی شنبه راهی جده شدند. موضوع نشست سازمان کنفرانس اسلامی هم برخورد نظامی اسرائیل با کاروان آزادی غزه و کشتار فعالان صلح طلب بود.   -  تمامی اعضای هیئت رسانه ای ایران همان روز انجام سفر یعنی شنبه از برنامه سفر مطلع شدند. گذرنامه ها را به تشریفات وزارت خارجه یا سفارت عربستان سعودی بردند و سپس همان روز راهی فرودگاه امام شدند.

- در فرودگاه امام همه همکاران رسانه ای حاضر بودند. فیش عوارض 50 هزار تومان ناقابل را واریز کرده بودیم زنگ زدیم و از بسیاری حلالیت طلبیدیم چرا که پیش بینی کردیم زیارتی هم در پیش داشته باشیم اما همچنان از صدور ویزا و گذرنامه ها خبری نبود. پرواز ساعت 19 بود و ما ساعت 17  تازه مطلع شدیم که ویزاها بالاخره صادر شدند.

- گذرنامه ها زمانی به دست خبرنگاران رسیدند که دقایقی از زمان مجاز برای سوار شدن به هواپیما گذشته بود اما خدا را شکر نقص فنی باعث شد تا در وقت اضافه سوار هواپیما شویم البته با یک ساعت تاخیر.

-  سوار هواپیما که شدیم فهمیدم نقص فنی در سیستم برق هواپیما بود. البته قبل از ورود مسافران فکر می کردند هواپیما به خاطر ما متوقف مانده و حتما شخصیت مهمی با تاخیر سوار هواپیما خواهد شد ولی وقتی ما را دیدند فهمیدند که اشتباه فکر می کردند.

- حدود دو ساعت زمان پرواز تهران، دبی بود. از هواپیما بیرون می رویم. هوا نسبتا گرم و شرجی است. کمتر از دو ساعت   زمان داشتیم تا در سالن ترانزیت فرودگاه دبی باشیم.

- هنگام حضور در فرودگاه دبی با حداقل اتباع اماراتی روبه رو شدیم. اتباع امارات منحصر می شدند به دو نفر نیروی امنیتی مستقر در فرودگاه. این در حالی است که آدم های بسیاری با رنگ ها و شکل ها و زبان های مختلف و البته در کنار آنها ، ایرانی ها در سالن تزانزیت فرودگاه دبی قدم می زدند. کارگران و کارمندانی از هند و کشورهای دور و اطراف شرق آسیا هم با تسلط مناسب به انگلیسی، تمامی مسولیت های ارائه خدمات به مشتریان را در بخش ترانزیت فرودگاه دبی به دوش می کشیدند.

- آقای انصاری از اعضای دفتر کنسولگری ایران در دبی به استقبال هیئت خبرنگاران ایرانی آمد و با تسلط مناسبش به دو زبان عربی و انگلیسی بلیط های پرواز بعدی را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

- بخش بعدی سفر برای رسیدن به شهر جده،  پرواز از دبی به شهر ریاض پایتخت عربستان با استفاده از هواپیمای شرکت هواپیمایی عربستان سعودی بود . به هر حال جالب بود دیدن وضعیت شرکت هواپیمایی متعلق به کشوری که در میان سنت و مدرنیته گیر کرده باشد.

- وارد هواپیما شدیم. از نوع بوینگ 747 بود و بسیار تمیز و نو . البته بعدا معلوم شد به تازگی وارد ناوگان هوایی عربستان شده است. 

- بلافاصله پس از استقرار در هواپیما، روزنامه ها توزیع شد. روزنامه ها همه سعودی بودند عکاظ، الریاض، المدینه، الاقتصادیه، الوطن و چند روزنامه ورزشی و انگلیسی زبان دیگر. روزنامه های فرامنطقه ای الحیات و الشرق الاوسط چاپ لندن هم توزیع شدند. دفتر مرکزی این دو روزنامه سعودی در لندن است اما در بسیاری از شهرهای مهم دنیا چاپ همزمان دارند.

-  روزنامه الشرق الاوسط را می توان یکی از غول های رسانه های عربی توصیف کرد. 32 سال از انتشار آن می گذرد و در شهرهای دمام، ریاض، جده و مدینه عربستان وشهرهای کویت، دارالبیضا یا همان کازبلانکا در مراکش، قاهره، دبی ، بیروت، بغداد، فرانکفورت، مارسی، مادرید ، لندن و نیویورک چاپ همزمان دارد و در  هند، ژاپن، پاکستان، فیلیپین، سوئیس، تایلند، ترکیه، نیویورک، عمان،اردن تونس، الجزایر ،  بحرین، یمن ، لیبی و موریتانی نیز توزیع می شود.

- نام ایران هم در میان قیمت گذاری این روزنامه در بلدان مختلف آمده و بهای آن نیز 3000 ریال اعلام شده. البته این روزنامه در هیچ کجای ایران توزیع نمی شود.

-  این روزنامه سعودی، رویکردی ضد ایرانی دارد. 56 صفحه است  و قطع آن شبیه همین همشهری خودمان است. بهای این روزنامه تمام رنگی در عربستان سه ریال سعودی (حدود 850 تومان) اما در آمریکا  یک و نیم دلار است. بهای این روزنامه در شهرها و کشورهای مختلف در پائین صفحه اول و آخر روزنامه درج شده .

- درهنگام توزیع روزنامه تقریبا اکثر اتباع سعودی روزنامه برداشتند. با چرخی کوتاه در میان مسافران معلوم شد روزنامه های اقتصادی بیشترین مخاطب را دارند. حتی در روزنامه های سیاسی نیز صفحات اقتصادی و بانک و بیمه و بورس و این جور چیزها علاقمند بیشتری دارند و روزنامه های ورزشی کم مخاطب ترند.
 

-  چیزی که شاید در یک نگاه در مطبوعات سعودی جالب به نظر برسد اگهی ها تمام صفحه برای اعلام فوت یا تشکر از همدردی توسط بازماندگان یا تقدیر و تشکر از طرف خاصی است. حساب کنید کل یک صفحه برای یک آگهی ساده ترحیم . آنهم در صفحات دو یا سه!

 - عربستان سعودی کلا 26 فرودگاه غیرنظامی دارد ولی جالب اینجاست که از این تعداد تنها سه فرودگاه،  بین المللی  هستند یعنی فرودگاه های ملک خالد در شهر ریاض ، فرودگاه ملک عبدالعزیز در شهر جده و فرودگاه ملک فهد در شهر دمام.

- مهمانداران پرواز شرکت عربستان سعودی، همگی از اتباع جنوب شرق آسیا بودند این را می شد از رنگ پوست و چشمان کشیده شان فهمید. با مختصر آرایشی و البته رعایت حجاب کامل. کلاهی و شالی برسر و پیراهن فراخ و جلیقه ای مانتو مانند برتن و شلواری بلند. به هر حال این حجاب هم نتیجه پافشاری هایی در درون عربستان است. زبان انگلیسی زبان غالب آنها بود اما بعضی وقت ها شکسته عربی هم حرف می زدند . جالب اینجا بود که اکثریت مسافران سعودی نبودند و آنهایی که عرب و سعودی بودند هم ترجیح می دادند زبان مکالمه شان با مهمانداران انگلیسی باشد و نه عربی! سرمهماندار این پرواز آقایی سعودی بود و از مهماندار آقا هم خبری نبود.

- خلبان پرواز هم در نوع خود بسیار جالب بود.  در ابتدای پرواز می خواست به مسافران پرواز خوشامد بگوید. ولی آنچنان صدای خشنی داشت که با سختی می شد فهمید چه می گوید البته پس از آن و در هنگام حرف زدن به انگلیسی که دیگر حتی به سختی هم نمی شد فهمید خلبان شاداب چه می گوید. شاداب به این دلیل که در طول پرواز همه چیز را تعریف می کرد و بارها با مسافرین سخن گفت.

- در طول پرواز جوان اردنی کنارم نشسته بود. سر صحبت را با او باز کردم: ساکن جنوب بریتانیاست و در شرکت تولید پوشاک آقایان فعالیت می کند. راجع به ایران هم صحبت کردیم. او از وضعیت ایران در سایه مسئله هسته ای پرسید و گفت که شرکتی که در آن فعالیت دارد تلاش می کند شعبه ای در تهران بزند.

البته او از بازار مصرف فوق العاده ایران و به ویژه تهران مطلع بود . برای او توضیح دادم که ایرانی ها با وجود تحریم همچنان مشهور به خرید هستند و قطعا کالای آنها در ایران اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد بدون توجه به قیمتش مشتری پیدا خواهد کرد.

سپس به او درباره جمعیت تهران نیز گفتم  که تفاوت جمعیت روز و شب در تهران تقریبا معادل کل جمعیت اردن است. اردن کشوری پنج میلیونی است که نیمی از آنها نیز فلسطینی تبار هستند. البته پس از فرود در فرودگاه ریاض با "مامی اش" تماس گرفت و به زبان بریتیش مورد تفقد قرار گرفت. ما که قصد استراق سمع نداشتیم ولی فهمید مام بریتانیایی است احتمالا مثل پادشاه اردن که مادرش انگلیسی است.

- هواپیما نمازخانه هم داشت. جایی به مساحت حدودی دو ونیم متر در دو متر بود که با پرده ای جدا شده بود. فکر می کنم جای استقرار مهماندارو آشپزخانه بوده که اینگونه تغییر کاربری داده. تمیز و مرتب که تقریبا دو ردیف می توانستند در آن نماز بخوانند و در هر ردیف شاید سه چهار نفر ولی نمی دانم چطور گنجایش آن را در تابلویی 15 نفر ذکر کرده بودند.

- هواپیمای بوئینگ سعودی پس از کمتر از دو ساعت  وارد فرودگاه ملک خالد ریاض شد.

- فرودگاه ریاض نیز در نوع خود جالب و دیدنی بود. در سالن مانند پیاده روها درخت کاشته بودند و خیلی جاها گلدان گذاشته بودند تا به هر شکل ممکن فضای سبزی را بر این فرودگاه حاکم کنند. سالن فرودگاه تقریبا هشت ضلعی بود و دیوارها و کف زمین نیز با سنگ ساخته شده بود ؛ سنگ های کرم رنگ که بسیار زیبا بودند. در فرودگاه پایتخت عربستان سعودی که تقریبا در مرکز این کشور نیز قرار دارد، می شد به راحتی زنانی بی حجاب و در عین حال زنانی  بسیار محجبه و دارای روبنده را مشاهده کرد اما حساسیتی را درباره حجاب مشاهده نکردیم. نه تابلویی درباره حجاب و نه نگاه خاصی به خانم بی حجابی . البته بی حجابی در عربستان منتهی به عریانی نمی شود.

- در فرودگاه ریاض هم نماینده ای از سفارت ایران حاضر شد تا روند جابه جایی خبرنگاران ایرانی با مشکلی روبه رو نشود. البته زحمت زیادی هم کشیدند به ویژه که حدود 20 دقیقه ای معطل شدیم تا ویزاهای صادره تایید شدند.

- گیت ها بررسی گذرنامه ها و مهر کردن آنها هم در نوع خود جالب بود. در ایران گیت های بررسی گذرنامه ها به اتباع ایرانی, اتباع خارجی و ایثارگران تقسیم بندی شده اما در فرودگاه ریاض به اتباع سعودی ، اتباع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتباع خارجی تقسیم بندی شده است. برای شورای همکاری هم تنها از نام "الخلیج" استفاده می شد.

- گذرنامه ها بالاخره مهر می شوند و وارد بخش دیگری از فرودگاه می شویم. اینجا هم اتباع جنوب وجنوب شرق آسیا مسولیت ارائه خدمات مختلف تجاری و غیره تا نظافت را برعهده دارند. بخش جالبی هم در اینجا مشاهده شد که در کمتر فرودگاهی دیدم و آن کتابخانه بود. کتابخانه ای نسبتا کوچک در فرودگاه ریاض تعبیه شده بود با کتاب های مختلف و البته بعضا گران قیمت و قطور. بر روی آنها نیز نوشته شده بود کتاب ها مربوط به کتابخانه فرودگاه هستند و لطفا از محوطه خارج نکنید. کتاب ها با موضوع های مختلف و گوناگون بودند . از کتاب های آشپزی و دکوراسیون گرفته تا کتاب های دینی اسلامی و داستان های کودکان و دیگر موضوعات.

- فرودگاه جایی به نام نماز خانه نداشت بلکه چند تکه فرش کوچک و بزرگ جایگاه نمازخانه را داشت والبته نشانه ای برای سمت قبله. فرش ها نیز نقش محراب داشتند .

- یکی از نکات جالب توجه سرویس بهداشتی فرودگاه ریاض بود که رعایت حال همه و به ویژه اتباع غیرمسلمان را داشت و انواعی از سرویس های فرنگی ، ایرانی و البته ایستاده را در خود جای داده بود. به طور معمول در جهان اسلام کمتر از این نوع آخرش استفاده می شود .

- برای تعیین مردانه زنانه بودن سرویس های بهداشتی نیز از تصویر آقایی استفاده شده که دشداشه پوشیده بود و چفیه و عقال (سربند) برسر داشت. برای تصویر بانوان نیز از تصویر زنی که عبا بر سر و  روبنده بر صورت داشت استفاده شده بود.

- چندین نظامی سعودی مرتب در حال رفت و آمد بودند نظامیانی که کلتی را به پاهای خود بسته اند.

- سومین پرواز هیئت خبرنگاران ایرانی به عربستان سعودی، از مبدا ریاض به طرف جده است. این پرواز حدود یک ساعت و نیم طول کشید.

- با بررسی دو پرواز داخلی (ریاض - جده) و خارجی (دبی - ریاض) هیچ تفاوتی میان این دو پرواز مشاهده نشد برخلاف شرکت های هواپیمایی وطنی که پروازهای خارجی و داخلی آنها متفاوتند.

- وارد فرودگاه بزرگ شهر ساحلی جده می شویم. فرودگاهی که می توان آن را جزو بزرگترین فرودگاه های جهان
دانست. مساحت این فرودگاه 105 کیلومتر مربع است یعنی یک هفتم مساحت کشوری مانند بحرین.

- در فرودگاه جده  هم  یکی از اعضای کنسولگری ایران در شهر جده به استقبال هیئت خبرنگاران ایرانی می آید. خودرویی برای انتقال خبرنگاران به هتل برای استراحت مهیا شده. راننده خودروی ون، یحیی تبعه سودان است. او  پیش از این در دانشگاه اصفهان اقتصاد خوانده. فارسی را عالی صحبت می کند. البته اتباع سودانی را در چند سفارت دیگر ایران هم دیده بودم از جمله سفارت ایران در بغداد.

- در کنار درب خروج فرودگاه صحنه جالبی مشاهده کردیم. خودروی زرهی که مسلسلی بر آن جاسازی شده بود. نظامیان سعودی برای فرار از گرما، کولر گازی را به وسیله چهارپایه دقیق کنار پنجره راننده خودرو مستقر کرده بودند به طوری که باد کولر مستقیما وارد خودرو می شد.

- هنگام خروج از فرودگاه جده هم به مانند فرودگاه های ایران، تاکسی دار ها به طرف مسافران می آمدند و با نام بردن از مسیرها و شهرهای مختلف، برای مسافربری اعلام آمادگی می کردند. جالب اینکه بسیاری از این افراد هم تبعه سعودی بودند.

- فرودگاه جده  در سال 1981 راه اندازی شد ، یعنی حدود 30 سال پیش. این فرودگاه دارای سه سالن یا ترمینال بزرگ است. ترمینالی ویژه شرکت هواپیمایی سعودی، ترمینالی برای پروازهای شرکت های خارجی و ترمینالی برای پروازهای حجاج. این سه ترمینال از همدیگر کاملا جدا و غیرقابل مقایسه هستند. مثلا ترمینال حجاج بیشتر شبیه ترمینال صحرایی است. در سالن استقرار حجاج، سایبان های بزرگی نصب شده و در فضای آزاد زیر سایه این سایه بان ها، مسافرین مستقر می شوند اما در ترمینال های دیگر این گونه نیست و وضعیت شبیه فرودگاه های شیک است. یک پایگاه بزرگ نیروی هوایی عربستان نیز در کنار این فرودگاه مستقر است.

- عربستان سعودی در نوع خود جالبترین و عجیب ترین است. همچنان پادشاهی 100 درصد مطلقه دارد. شخص پادشاه مسولیت کابینه را برعهده دارد  و نخست وزیر است. ولیعهد، نفر دوم کشور و همزمان معاون اول کابینه، وزیر دفاع و امور هواپیمایی، بازرس کل و متصدی یکسری دیگر از مناصب است. وزیر کشور نیز مدتی است با تصدی پست معاونت دوم کابینه، به نفر سوم کشور تبدیل شده است.

-  عربستان سعودی را در سطح کلان مجموعه ای از شاهزادگان مدیریت می کنند که هر یک سمتی را در جایی برعهده گرفته اند. البته سمت ها در عربستان بسیار ماندگارند به عنوان مثال از زمان تشکیل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تاکنون یعنی 45 سال، عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت (9 میلیون بشکه در روز و ظرفیت 12 و نیم میلیون بشکه درروز) تنها سه وزیر نفت به خود دیده است اما در همین کشور خودمان در دولت نهم شاهد تصدی مسولیت وزارت نفت توسط سه نفر بودیم.

- جده در ساحل دریای سرخ قرار دارد. با مکه یک ساعت و با مدینه سه چهار ساعت فاصله دارد. جده دارای دو بافت قدیم و جدید است که بافت جدید آن شیک است. برای معنی نام این شهر هم روایت های مختلفی است اما مشهورترین آن مربوط به این است که جده در عربی به معنای مادر بزرگ و اشاره به  حوا همسر آدم است . حتی مکانی به نام مقبره حوا در نزدیکی شهر جده وجود دارد.

- فواره شهر جده با نام فواره ملک فهد یکی از جذابیت های گردشگری این شهر است. فواره آب واقع در ساحل شهر با ارتفاع 312 متر در نوع بی نظیر  و در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. سرعت دفع آب به سمت بالا 233 مایل بر ساعت و 18 تن وزن آبی است که از طریق این فواره در آسمان قابل مشاهده است.

-  جده ، 60 کیلومتر طول و 30 کیلومتر عرض دارد. از برج ها مسکونی یا آپارتمان نشینی خبری نیست و همگان منازل ویلایی یا حداکثر دو طبقه را ترجیح می دهند. ساختمان های بلند مربوط به دانشگاه ها، مراکز اداری، تجاری یا حکومتی است. حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها سعودی نیستند. جده را می توان پایتخت اقتصادی عربستان توصیف کرد. خیابان های عریض فراوان و اتوبان های بسیار این شهر را در بر گرفته . با وجود داشتن خودروهای تک سرنشین اما از ترافیک خبری نیست و ایستادن پشت چراغ قرمز نیز به کمتر از یکی دو دقیقه منتهی می شود.

- اندازه بسیاری از خودروهای مورد استفاده ، بزرگ و بیشتر اتومبیل ها هم جیمز و تویوتا هستند. خودروهایی جادار و پرسرعت. جادار از آن جنبه که خانواده های سعودی پرجمعیت اند و از آن جهت پرسرعت که شهرها در این کشور بیابانی فاصله بسیاری از هم دارند. شهروندان سعودی در بزرگراه و خیابان های برون شهر به شدت تند می رانند ولی خارجی ها مقررات را بهتر از دیگران رعایت می کنند و پلیس هم نسبت به اتباع عربستان با رافت بیشتری برخورد می کند.

- بعضا تصادف های بسیار شدید را در خیابان های شهری می شود مشاهده کرد و دلیل آن را هم باید در سرعت بیش از اندازه و جوانی رانندگان جستجو کرد. در یکی از خیابان های شهر جده ماشین تویوتا کمری را دیدم که به دلیل سرعت زیاد وارد بلوار شده بود و تمامی درخت های بلوار را کنده بود و چپ شده بود.

- علاقه سعودی ها به خودروها و ماشین سواری نیز در نوع خود مثال زدنی است. رانندگی تاکسی و در اصطلاح مسافر کشی برای سعودی ها بسیار معمولی است این در حالی است که کمتر مغازه ای را می توان پیدا کرد که فرد سعودی در آن مشغول کار باشد.

- در یکی از مناطق شهر جده، ساختمان چند طبقه دانشگاه دخترانه ای واقع است. پنجره ندارد بلکه به مانند ساختمان های امنیتی تنها شیارها و سوراخ های کوچکی را در دیوار ایجاد کرده اند تا حکم پنجره داشته باشد. دانشگاه دو ساختمان در دوطرف یک خیابان داشت لذا پل هوایی را میان دو دانشگاه ایجاد کرده اند که هیچ چیزی از داخل آن مشخص نبود.

- شهرهای عربستان را باید نمود شهرسازی آمریکایی دانست. خیابان های عریض، خانه های ویلایی بزرگ و وسیع، خودروهای بزرگ و ...

- کنسولگری ایران یکی از زیباترین و وسیع ترین کنسولگری ها در جده است. مجتبی قائمی مهر مدیر کل سابق اطلاعات و اخبار وزارت خارجه هم اکنون سرکنسول ایران در جده است که همکاری خوبی نیز با هیئت خبرنگاران ایرانی داشت.

- وسیع ترین کنسولگری در شهر جده مربوط به آمریکاست که البته با دیوارهای بتونی بزرگ و مرتفع پوشانده شده است. در درب های مختلف آن نیز نظامیان سعودی همراه با مسلسل و خودروهای زرهی مستقر هستند. این صحنه بسیار شبیه سفارتخانه ها و ساختمان های دولتی در شهر بغداد است.


ادامه دارد



رپورتاژ
انتخاب جراح بینی - بهترین جراح بینی
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
جشن عروسی
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
حمل نخاله ساختمانی و ضایعات عمرانی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
دوربین مداربسته دیجی همکار
جدیدترین تجهیزات تالار
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
دوربین مداربسته
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
روغن خراطین
تفاوت دینگ با اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین
انجام پایان نامه
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
نمایندگی برندها در ایران

لینک های مفید
آموزش مجازی | تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.